Skalfärg

Förra veckan testade jag att färga lite, och jag kom ihåg att fota också. Därför är det kanske inte så konstigt att själva bloggposten kommer lite senare, eftersom det vore för underligt och planerat annars…

(For the non-swedish speakers, this is a post of onion skin dyeing and the photo captions will be bilingual.)

Förra året köpte jag några små silkesgarnhärvor som en kompis spunnit, och har tänkt rätt länge att jag skulle testa färga dem. Eftersom det är väldigt lätt att få tag på lökskal är det en bra början, men härvorna av silkesgarn är lite för små för att färgas ensamma. Som tur var hade jag ofärgat yllegarn i garnstashen, och med tanke på storleken på mina kastruller tog jag bara en del av den härvan.

Ofärgat silke- och yllegarn //Undyed silk and wool yarn to be dyed

Ofärgat silke- och yllegarn i väntan på färgning //Undyed silk and wool yarn waiting to be dyed

Detta projekt har haft nytta av mataffären, eftersom jag köpte en påse alun till betningen. På fotot ser ni också en fantastisk grej, en digital köksvåg, som jag ”vann” i familjens julklappsspel i hetsig strid med brorsan, och den var väldigt hjälpsam i uträkningen av hur mycket alun jag skulle ta till betbadet när garnmängden var rätt liten.

Förarbete inför betning och färgning //Preparations - weighing yarn and deciding amount of alum mordant

Förarbete inför betning och färgning //Preparations – weighing yarn and deciding amount of alum mordant

Så, för 15 gram garn räcker egentligen 3 gram alun, om jag räknade rätt på de recept jag hittade. Jag råkade dock hälla i lite för mycket så det blev precis 4 gram, men ett gram hit eller dit borde inte spela så stor roll i detta fall… Jag gjorde en förbetning i ungefär en timme (kanske mer åt 50 minuter-hållet, jag var lite otålig) och använde sedan samma kastrull till lökskalsfärgningen.

Garnet i betbadet och en improviserad färgbadspinne //The yarns in mordant (I don't know how to put this... mordanting? in mordant?)

Garnet i betbadet och en improviserad färgbadspinne //The yarns in mordant (I don’t know how to put this… mordanting? in mordant?)

Under tiden i betbadet kom jag på att jag hade en nålbindningsnål av ben, och att ben i lökskal blir väldigt fint (för ett sådant exempel, se nålhuset jag gjorde av ett lökskalsfärgat fårben), så jag la in nålen i lökbadet också.

Lökskal, garn och bennål (längst ner, ej synlig i bild) //Onion skins, yarn, and a bone needle (late addition, not visible in pic)

Lökskal, garn och bennål (längst ner, ej synlig i bild) //Onion skins, yarn, and a bone needle (late addition, not visible in pic)

Sedan handlade det mest om att se till så att badet var tillräckligt varmt men inte kokande i ungefär en timme, innan jag tog upp garnerna och insåg att jag hade ju faktiskt mer yllegarn tillgängligt för efterbad. Nålen fick ligga kvar även under efterbadet.

Första sköljningen av garnerna i det första badet //First rinse of the yarns in the first dye bath

Första sköljningen av garnerna i det första badet //First rinse of the yarns from the first dye bath

Efterbadet gav faktiskt bra med färg, trots att garnet dessutom var obetat. Nålen fick inte en lika starkt röd färg som jag väntat mig, så efter att jag tagit ut det sista garnet lät jag lökskalsbadet koka upp med nålen i. Om garn råkar koka i färgbadet är det kanske inte en skrik-och-panik-katastrof, men kan det undvikas så är det bättre (jag ser en inre bild av spretande ullfiber som vägrar gå tillbaka om de kokas när jag skriver detta). De ben jag har som jag har kokat i färgningssammanhang är fortfarande tåliga, men jag har också hört att även ben inte mår jättebra av att kokas, även om jag inte kan säga exakt varifrån jag fått den informationen, och som sagt, mina kokade, färgade benprojekt håller bra.

Slutresultatet: Nål, silke (alunbetat), första färgningen (alunbetad), andra färgningen (obetad) //End result: Needle, silk (alum mordant), first dye bath (alum mordant), second dye bath (no mordant)

Slutresultatet: Nål, silke (alunbetat), första färgningen (alunbetad), andra färgningen (obetad) //End result: Needle, silk (alum mordant), first dye bath (alum mordant), second dye bath (no mordant)

Nu gäller det bara att komma på vad jag ska göra med detta… Några förslag?

Lämna en kommentar

Filed under UFOs & stash-busting

Kommentera

