Stickningsfrenesin fortsätter

Jag verkar inte ha något stopp på stickandet för tillfället. Någon gång i december blev jag klar med mina ”snabbstickade tvåändsvantar”. En kompis till mig uttryckte (med rätta) att hon aldrig förut hört orden ”snabbstickat” och ”tvåändsstickat” i samma mening förut, men dessa vantar är tvåändsstickade med tjockare garn och tjockare stickor. Då blir det plötsligt möjligt att sticka ett par snabbstickade tvåändsvantar. De är stickade efter grundvantebeskrivningen i den förra upplagan/versionen av boken Tvåändsstickning, och krusmönstret på kragen kommer därifrån också.

Snabbstickad tvåändsstickning

Snabbstickad tvåändsstickning (man kan nästan se tummen också…)

Sedan hittade jag ett garn som jag blev lite överraskande förälskad i, och min kära mor sponsrade ett garnköp. Det garnköpet innehöll även fantastiskt mysigt garn som ska bli en hel tröja, men mer om det när jag faktiskt börjat sticka på den… Det blev de första nya garnerna i min stash på flera år, och först ut är halskragen (eller vad man kan kalla det…) i det överraskande garnet.

En halskrage som räcker två varv runt halsen

En halskrage som räcker två varv runt halsen

Jag tror det var min inre glamrockare som blev förälskad i färgerna och glittret, för rent allmänt var det inte ett material som jag skulle ha köpt i vanliga fall. Hursomhelst, den är stickad på rundsticka nr 6, 185 maskor och mosstickning 1 rät, 1 avig. Hur lätt som helst att göra själv om man så vill.

Jag tänkte också ta en bild och visa hur den ser ut på. Dock har jag ju det där problemet att jag har minuspoäng på fotogenkontot och blundar på alla bilder, särskilt de jag tar på mig själv. För att råda bot på detta spärrade jag upp ögonen ordentligt och bjuder här på en bild med crazy-eyes!

Spooky, scary crazy eyes - men jag är nöjd med halskragen!

Spooky, scary crazy eyes – men jag är nöjd med halskragen!

Mer stickningsfrenesi kommer…

1 kommentar

Filed under UFOs & stash-busting

One response to “Stickningsfrenesin fortsätter

  1. Margareta

    Vad fin den blev! 🙂

Kommentera

