Stickningsfrenesi

Av någon anledning har jag stickat enorma mängder på sistone. Eller, ja, kanske inte enorma mängder för någon som stickar mycket och ofta i vanliga fall, men för att vara jag så har det verkligen varit en stickningsboom under den senaste månaden eller så. Det kan bero lite på att jag fortfarande har en galet stor garnstash sedan jag bodde i Västergötland. Det kan också bero på att jag kommit på att jag behövde ett par ordentliga torgvantar till eldshowen så jag skulle slippa frysa så jävulusiskt innan uppträdandena. Det kan också bero lite grann på att jag sett en massa stickade vantar till salu och blivit inspirerad. Förmodligen är det en blandning av dessa faktorer som gjort att jag på mindre än en månad stickat både tvåändsstickade muddar och ett par torgvantar.

Tvåändsstickade muddar (ganska improviserade)

Tvåändsstickade muddar (ganska improviserade)

Eftersom jag aldrig stickat fingervantar tidigare kände jag att jag behövde en beskrivning. Som tur var fanns det en massa gratis stickbeskrivningar på internet, så efter lite googlande hittade jag en beskrivning på ett par enkla, omönstrade torgvantar med fingrar. Och som alltid när det gäller hantverk så är tanken ”hur svårt kan det vara?” din vän. Iallafall om du inte riskerar att demolera ditt hus medan du provar dig fram. Om du riskerar att demolera ditt hus så är tanken ”hur svårt kan det vara?” ett tecken på ohälsosam hybris och du bör kombinera den tanken med ”jag behöver nog någon som kan detta att hjälpa mig”. Att sticka ett par torgvantar enligt en beskrivning är dock inte så riskabelt, och det visade sig inte vara särskilt svårt heller (även om jag nu inte stickade exakt efter beskrivningen…)

Torgvantar till eldshow

Torgvantar till eldshow

Det kommer förmodligen riskeras att spillas lampolja på dessa torgvantar, och de kommer att bli sotiga, och dessutom så var de tvungna att vara i en mörk färg (gärna svart, men det duger med mörkgrå) för att passa gruppens klädkod. Därför har jag inte brytt mig om de småfel som finns (eftersom jag lät bli att läsa beskrivningen när jag hade fått kläm på ”det väsentliga”) – dessa är ett par slitvantar som håller så länge de håller. Trots detta är jag faktiskt grymt nöjd med dem och de fungerar riktigt bra (trots att vissa fingrar är ett varv längre än vad de skulle vara enligt beskrivningen osv.).

Nästa stickprojekt jag håller på med är ett par tvåändsstickade vantar enligt ett mönster jag ritat av från en bok om tvåändsstickning. Om jag minns rätt så var detta mönster en rekonstruktion från en gammal vante, och den var riktigt charmig eftersom mönstret inte riktigt gick ihop med maskantalet. Det är en vante som jag har velat göra jättelänge, och eftersom jag nu är inne i en stickningsfrenesi så är den bästa tiden nu… Jag inser också att denna vante kan fungera i HSF; vi har utmaningarna Outerwear, Black & White, och, eftersom vanten är rätt stor i storleken, Gentlemen. Fantastiskt! Särskilt eftersom utmaningen Gentlemen inte ännu haft sin deadline…

Tvåändsstickad vante med mönster

Tvåändsstickad vante med mönster

Jag har lyssnat mycket på ljudböcker medans jag stickat. En av våra diskussioner på en Ostkväll jag var på förra veckan var ifall man kunde lyssna på ljudböcker medan man hantverkade eller inte. Det fanns tydligen en risk för att när det var för spännande så smittade det av sig i ens handlag, och när det var lite lugnare i handlingen så blev det lite mer avslappnat i handens arbete också…

2 kommentarer

Filed under UFOs & stash-busting

2 responses to “Stickningsfrenesi

  1. Du är så händig du 🙂

Kommentera

