Impro-tofflor

Inspirerad av Sinterklaas, och att jag dessutom hade en virknål, bestämde jag mig för att virka ett par tofflor i ett multifärgat garn. Detta blev årets första stashbusting-projekt, och ett fint ignorerande av HSF-projektet som har deadline idag (och jag har bara c:a 6 meter handsömnad kvar innan jag kan använda den…. kanske måste acceptera att det blir lite försenat…)

Tillbaka till tofflorna så är de virkade i stolpar, och jag använde samma tankesätt som när jag nålbinder, d.v.s. att jag improviserade efter hur foten såg ut. Det är dock lite skillnad i nålbindning och virkning när det kommer till att ta ut hälen, så nästa gång tror jag inte att jag ska ta riktigt lika många luftmaskor i häl/skaft-partiet. Om ni inte förstår vad jag menar, men känner att det verkar roligt att göra ett par impro-tofflor efter sin egen fot, säg till, och jag fixar en principskiss på hur jag tänker!

Multifärgade impro-tofflor

Multifärgade impro-tofflor

Om man vill kan man ju fixa ett garn där man känner till färgintervallerna, och därmed göra paret likadana. Jag blev lite förvånad över hur länge de bruna nyanserna pågick när jag gjorde den högra toffeln…

Undersidor (liggande på golvet).

Undersidor (liggande på golvet).

Här syns också uppdelningen jag gjort för hälstycket, särskilt på den vänstra (undre) toffeln.

Allt i detta projekt var dock inte frid och fröjd. Det var en plastvirknål som kommit med Sinterklaas, så jag hade knappt gjort klart den första toffeln förrän olyckan var framme…

No more virknål

No more virknål

Som tur är så har jag en mamma som har en betydligt större verktygsstash än vad jag har. Så efter lite väntan kom en ny virknål (i en något mindre storlek) på posten, och den virknålen, den är fortfarande hel!

Lämna en kommentar

Filed under UFOs & stash-busting

Kommentera

