Nytta och nöje

Jag studerar ju på distans denna höst, som jag redan nämnt, och här kommer lite exempel på vad jag nu kan räkna som att plugga.

Plugg. Det uppslagna verket och provlapparna är faktiskt pluggande. De andra böckerna är referenslitteratur.

Plugg. Det uppslagna verket och provlapparna är faktiskt pluggande. De andra böckerna är referenslitteratur.

Imorgon ska jag gå på museum. Det är faktiskt pluggande det också. Men eftersom det inte hänt ännu har jag av förklarliga skäl inte bilder därifrån ännu. (Här passar jag på att smyga in ett boktips också, relaterat till tidsuppfattning snarare än pluggande: Böckerna om Thursday Next av Jasper Fforde. Jag har lånat den svenska översättningen av de två första böckerna på bibblan och de är riktigt bra!)

Något som räknas som referensmaterial i mitt lära-sig-tyska-pluggande är denna dokumentär om ett stenåldersexperiment. Det är inte så att jag förstår allt (jag förstod dock det allra mesta av introduktionen!), men om man ska lära sig ett språk bör man ju lyssna på det, så detta är helt legitimt plugg. Sen så underlättas det ju lite grann av att jag sett den förut, när jag var i Danmark, med översättningshjälp…

Japp. Pluggapluggaplugga…

Lämna en kommentar

Filed under Annan skola

Kommentera

