”Varmt som i helvetet.”

...och detta var ändå inte så varmt...

…och detta var ändå inte så varmt…

Ja, gott folk, det blir ett inlägg på svenska den här gången. Senare kommer ett lite relaterat inlägg på engelska eftersom både jag och min kusin bar delar av utmaningar för HSF. Men detta handlar om bagarstugan.

Jag blev upphämtad av min kusin tidigt på lördagsmorgonen, och vi båda skulle egentligen ha behövt att sova lite längre. Hon för att hon sytt klart sin 1800-talsklänning på natten, jag för att jag varit och besökt en gammal kompis efter att jag rest hela dagen på fredan. Oh well. Vi kom dit i god tid (dvs. 10 minuter före bestämd mötestid) och bestämde i vilken ordning bröden skulle göras. Vi hade tänkt att köra 3 degar, men efter att vi fått till en bra rytm och en bra värme (vilket tog tid!) så gick det så snabbt att vi gjorde en till deg också.

Hällakaka schwoschas in i ugnen

Hällakaka vänds inne i ugnen

(Mia har på sig sitt Re-use-project, klänningen är gjord av ett gammalt påslakan)

Vi fick också besök av nästan hela släkten, förutom min moster som var med hela tiden så kom också mormor, kusin med son, och mina kusiners far, farmor och farfar.

Bagarstugan är från 1850-talet och flyttad till platsen den står på nu. Jag och Mia tog även lite foton inne i hembygdsgården där de bl.a. har fantastiska tapeter!

Motljusbild i fönstret

Motljusbild i fönstret

(Jag har bl.a. på mig mitt Separates-project, och är inte särskilt HK för fem öre! Jag kommer berätta lite mer om vad jag tänkte på under användning i ett annat inlägg, bl.a. tror jag att jag kommer att fodra nästa projekt i denna stil!)

Vi gjorde 3 degar hällakakor och 1 deg hårdtunnbröd (som egentligen heter något med lå… men jag har alltid bara kallat det hårdtunnbröd), efter mormors recept och mosters experimenterande. Både jag och Mia har ju vuxit upp med att baka i bagarstugan, men det var flera år sen vi gjorde det sist, så det tog lite tid att få igång brödfabriken igen. Dessutom gick det snabbare med hällakakorna eftersom det då äntligen blivit tillräckligt varmt (och uttrycket ”varmt som i helvetet” fastnade). Och sen fick vi assistans med en till kusin och hans son med att borsta och paketera.

Hårdbröd uppradat och hällakakor på avsvalning

Hårdbröd uppradat och hällakakor på avsvalning

Mina favoritbilder från min kamera under dagen är dock då jag och Mia gjorde ”Brödupproret”.

DSCF1997

 

DSCF1998DSCF1999

 

 

 

Kusinbarnet på 5 år stod bredvid och tyckte att faster och gammelkusin var konstiga…

 

2 kommentarer

Filed under Allmänna betraktelser

2 responses to “”Varmt som i helvetet.”

  1. Margareta

    Åh, vill också baka.

Kommentera

