Jul i Orsaskogen

Under hela hösten har det på ett promenadstråk hängt ett tomteskägg i lagom ögonhöjd. I lite mindre ögonhöjd har det även funnits en liten röd tomte (som jag inte har kort på, eftersom datorn tydligen inte hittar bildfilerna på mobilen…) (jag och teknikens under, del 523…). Denna lilla röda tomte har dels varit bakom ett träd, dels uppe på en stolpe, och självklart har det varit en del av charmen av promenaderna att hitta dessa saker.

Tomteskägget i trädet

Under min promenad igår fanns dock, till min stora förtjusning, ännu en julrelaterad utsmyckning i skogen. Strax bredvid tomteskägget fanns nämligen följande:

Skogsstjärna i juletid

När jag längre in i skogen hittade fler julsaker, bl.a. en tomteluva i barnstorlek, en tomteluva i minitomtestorlek, glitter, julblomma i plast osv stod det dock klart att det förmodligen är en julstig för barnen på den närliggande förskolan, eller för barn i lågstadiet. Jag tycker att det är en fantastisk idé!

Glitter, tomteluva, en till julstjärna, bjällra, pärlor, kottar…

Vid ett närliggande träd fanns en tomtenissa och lite fler pärlor. Nog måste detta vara en adventsstig…

Tomtenissan

Det enda som är underligt är att jag inte kan hitta den lilla röda tomtegubben någonstans. Det är alltså ett julmysterium i Orsaskogen i år. Vart tog den söta lilla tomten vägen?

Lämna en kommentar

Filed under Allmänna betraktelser

Kommentera

