Glasögondansen

Befinner mig i Stockholm över helgen. Har varit på medeltidsdansen och känner att jag nog lyckas med en sak jag satt mig för. Detta kommer att kunna bli året då jag lär mig att dansa hela Saltarello. Med flyt. Jag kan redan turerna, så nu gäller det att de sitter flytande också… Men det är faktiskt inte Saltarellon som är Glasögondansen. Många danser har ju ett officiellt namn, som ofta är lite krångligt. Sen så har de ett inofficiellt namn som är helt logiskt kopplat till antingen dansens utförande eller dansens officiella namn. Logiken kanske bara har gått några vändor runt kvarteret mellan det officiella och det inofficiella namnet. Glasögondansen är nämligen ett helt logiskt inofficiellt namn på Shrewsbury Lasses. Vi var några stycken som gick mot tunnelbanan efteråt och ungefär såhär gick logiken bakom namnet:

– Shrewsbury Lasses (upprepades med diverse underliga accenter)

– Om man säger det snabbt kan det bli Strawberry Lasses…

– Strawberry Glasses!

– Jordgubbsglass!

– Jordgubbsdansen!

– Jordgubbsglasögon är bättre!

– Men lite långt…

– Glasögondansen!

Helt logiskt. Men den dansen är också känd från BBC-versionen av Pride & Prejudice. Och Mr Collins dansar ju fel varje gång man ser den! Trötta dansares konsensus var att han borde ju lära sig den efter sisådär tionde gången man ser hela serien…

Lämna en kommentar

Filed under Allmänna betraktelser

Kommentera

