Överraskande hopp om världen

Idag åkte jag med tåget från Falun till Stockholm. Inte så mycket mer att säga om det egentligen, förutom att jag blev lite överraskad av min reaktion när en hel tomtearmé med högstadieelever kom på vagnen i Borlänge med två klassföreståndare eller ledare (eller nåt liknande). Med all förvirring hit och dit om deras platser, alla högljudda diskussioner och alla förväntansfulla skratt, alla deras packade väskor som inte alla orkade (eller kunde ge sken av att orka) lyfta upp på racket ovanför sittplatserna, så låter det ju som ett recept för att bli irriterad.

Irritationen uteblev dock totalt. Den spänning som de kände inför sin resa till Liverpool (ja, det gick inte att undgå att höra vart de skulle) smittade som av sig, och istället blev jag väldigt glad. Jag tänkte på livets gång, och att dessa människor förmodligen föddes när jag var i deras ålder, men fortfarande kunde jag känna igen deras tankesätt och diskussioner, även agerande, från min egen tid och egna betraktelser som ung tonåring. Jag tänkte på allt jag gjort sen jag var i den åldern. Hur skönt det var att inte vara kvar där, varken mentalt eller fysiskt, men att det inte lämnat värre ärr än att jag kan se tillbaka utan bitterhet. Hur de allra flesta från min högstadieklass ändå utvecklats till bra människor (fast det här är enbart baserad på förträffen inför klassåterträffen 10 år senare, så jag har väl kanske inte sådär mycket empiri att gå på, då jag inte håller kontakt med dem jag gick med….). Och med den insikten kom också ett helt oväntat hopp om världens framtid. Jag kunde därför tycka att det var kul att betrakta det hela som utomstående. Smittad av entusiasmen hos en högstadieklass på skolresa. Full av tillförsikt för framtiden. Om nu inte Maya-kalendern har rätt i sina teorier, förstås.

Lämna en kommentar

Filed under Livets skola

Kommentera

