Nya idéer

Har precis slutskrivit början på slutet till min del av vikingaprojektet. 14 sidor landade det på, och då har jag inte med alla bilder som jag ville ha heller. Men när det nu är gjort, börjar en annan tanke ta form i mitt huvud. En tanke som kom av en blogg jag har läst, där bloggarens nyårslöfte förra året fick mig att inspireras. En bok i veckan ska jag läsa. En bok per vecka som bara är för mitt eget höga nöjes skull. Det kommer att bli alldeles fantastiskt att ha som motvikt till allt uppsatsskrivande och projektpetande som jag garanterat kommer att sysselsätta mig med i övrigt under kommande månader. Och som motvikt till att bara sitta framför datorn och slöa. Dessutom så kommer jag därmed att uppdatera min egen blogg om vilken bok jag har läst, och kanske en eller två (fast förmodligen fler) meningar om den.

Jag skulle kunna börja nu. Den här veckan har boken varit:

The Brightest Star in the Sky – Marian Keyes

Rekommenderat humör: Feel-good

Jag gillar Marian Keyes av några olika anledningar. Dels så går det att läsa ut en bok av henne på en dag, även om det är en bok på 600 sidor. Vissa tycker inte om den egenskapen, men jag anser att läsbarhet är något som bör utmärka en författare. Alla utgivna böcker har inte den egenskapen – vissa riktigt plågsamma exempel har jag börjat läsa men inte klarat av att slutföra. (Och ja,vissa av de böckerna är i samma genre som Marian Keyes brukar röra sig i, så det är inte genre-relaterat.) Relaterat till detta brukar jag tro på hennes karaktärer, dvs. att jag kan se att de finns. Och dessutom kan jag höra de irländska uttrycken i huvudet när jag läser. Förutsägbara händelser ibland, men ibland tar det förutsägbara en sväng och blir förutsägbart på ett icke-förutsägbart sätt. (Det är fantastiskt att kunna vara specifik!) Och jag gillar faktiskt att få mina aha-upplevelser när jag läser. Det är ju kul om man har rätt också. Så allt i allt är det en bra feel-good-bok och kan rekommenderas för den känslostämningen, även om den inte är en kandidat till min absoluta favoritbok of all times.

Ville ni veta vad boken handlar om får ni klicka på länken där ovan. Jag kommer inte att vara överdrivet specifik i mina recensioner, bara så ni är varnade…

Lämna en kommentar

Filed under Livets skola

Kommentera

