Andra dagar

Nu har jag bestämt att resten av det här året är ledig tid. Alltså kommer det fyllas med lathet, böcker (för nöjes skull) och mammas gamla glossy mags. Samt improvisationsstickade vantar med garn jag fått av mamma och helt egengjort mönster. (Nog för att det inte är ett särskilt nyskapande mönster jag gjort, men det är iallafall inte stickat efter beskrivning utan efter egen ritning, så då tar jag cred för det!) Bilder kommer kanske när jag har gjort klart dem.

Men stickandet har även gett ny kunskap. Efter att jag stickat den första delen (handledsdelen alltså) lärde mamma mig ett trick som jag tidigare varit helt ovetandes om, nämligen att om man har ett flerfärgat mönster och därmed två garner löpande, så bör man göra ett omslag efter 2-3 maskor. Säg att du har 6 maskor i samma färg tills nästa färgbyte, då gör du ett omslag med trådarna mellan den 3e och den 4e maskan. Då slipper man de där långa trådarna på baksidan som drar i stickningen och fastnar i saker. Det är kanske bara jag som inte vetat om det tidigare, men jag tänkte iallafall dela med mig av den insikten.

Jag anser ju att det är den yttersta formen av lättja jag sysselsätter mig med, men jag har också börjat träna lite grann. Mina muskler var i princip förtvinade efter alldeles för få utmaningar de senaste månaderna, så nu ska det bli ändring på det med. Träningsvärken har dock inte låtit vänta på sig… Tur att jag har alla dessa filmer, böcker och glossy mags för tiden som inte spenderas med träning…

Lämna en kommentar

Filed under Allmänna betraktelser

Kommentera

