……?

Ett inte-riktigt-nyårslöfte eller en sak på önskelistan, jag vet inte riktigt, men here it goes:

Kära Universum

Om ett år, från idag, skulle jag vilja bo någonstans hyfsat permanent och ha en inkomst så jag klarar hyran. Hemskt gärna från ett jobb som jag tycker om. Jag skulle också vilja att huset jag bor i är välisolerat och ventilerat. Att det inte är eller borde vara schemalagt för rivning. Att det finns plats och att utrustningen fungerar. Att det inte har några heltäckningsmattor. Att alla golvplankor är stadiga så att golvet inte ger vika på vissa ställen. Att det inte finns mögelfällor. Att det finns en diskbänk och inte bara en diskho i en köksbänk. Att jag har en tillräckligt stor kyl och frys. Att det inte växer konstiga svampar i badrummet.

Ja, Universum, jag känner att jag har gjort mitt i olika tillfälliga bostäder med ovanstående brister, även om de inte alla hade alla dessa egenskaper. Må så vara att mina hippiepoäng krymper. Det kan jag leva med. Jag vill prova på ett vanligt liv, iallafall så vanligt som jag kan uppnå.

Tack på förhand

Caddam

Men nu, eftersom jag har sagt detta åt Universum, kanske Murphy kommer och kidnappar iväg mig istället. Jag kanske kommer att längta tillbaka till tiden då jag hade svampar i badrummet, eller då det enda som höll uppe köksgolvet var plastmattan från 70-talet (som i sig var väldigt fin), vilket gjorde diskningen till en slags studsmatteliknande upplevelse. (Ja, dessa exempel är båda från olika hus, och inte det jag bor i nu…)

Man vill ju som alltid åt det man inte har…

Lämna en kommentar

Filed under Livets skola

Kommentera

