Bal för huvudsmällare

Igår var det en hårdrockskonsert i Esbjerg som jag gick på, och lyckades få med mig en av mina klasskompisar som aldrig varit på en metalkonsert förr. Det var dock väldigt bra, särskilt det första och det sista bandet tyckte jag om, och trots att dessa band är några av de största banden inom dansk metal så hade jag aldrig hört något av dem förut. Den danska metalscenen är kanske något mindre än vad den är i resten av Skandinavien, eller iallafall verkade det så på antalet människor som dykt upp igår, skulle tippa på nånstans runt 200 människor. Hursomhelst var det en mycket trevlig kväll med livemusik och väldigt uppiggande, även om mina huvudsmällardagar är över nu när kroppen är gammal och sliten. 😉

Och ja, ni har helt rätt, huvudsmällare är min fria översättning till fulsvenska av ordet headbanger. Jag funderade lite på termen dunkare också, men kom fram till att smällare låter lite roligare. Samt att det finns vissa likheter mellan headbangers och fyrverkerier…

Hittar tyvärr inte nån bra bild på headbangers på internet. Fyrverkeribilden kom från en enkel googlesökning på den danska stavningen av ordet, har tappat bort adressen och har nu inget som helst internetfolkvett…

 

Annars i livet har jag kanske fått ett uppsatsämne, men det måste stötas och blötas lite grann först också… Mer kommer…

Lämna en kommentar

Filed under Livets skola

Kommentera

