Teori

Efter föreläsningen/diskussionen idag så fick jag en idé när jag gick genom skogen för att hälsa på en kompis. Hur bra skulle det inte vara om jag skrev ihop en alldeles egen bok (eller ett kompendium) med arkeologisk teorihistoria (dvs. idéhistoria), helt utan vördnad inför referenser eller komplicerade meningar? Bara ta det så lättfattligt som möjligt, helst på bilderboksnivå. Det borde vara ordentligt svårt, med tanke på att ingen verkar ha gjort det än. De texter som finns verkar mer gå ut på att krångla till det så mycket som möjligt i så många krumbukter som möjligt, med så många referenser som möjligt. Alltså borde det finnas en marknad för min sorts bok, skriven på populärvetenskapligt sätt givetvis, så jag bara kan ge lästips i slutet och slippa referera löpande i texten. Jag är rätt peppad på att försöka. Men om alla de artiklar och böcker vi ska läsa inför det här också försökte bli lättfattliga och översiktliga så blir det nog svårare än vad jag tror…

Lämna en kommentar

Filed under Annan skola

Kommentera

