Fler gamla skor

Detalj av tådelen på skon i förra inlägget. Här kan man se hur sulan är uppbyggd i flera lager, samt träpluggarna som gick igenom. Jag vet inte vad det vikta lädret som går lite över sul-lagren är, en lagning kanske? Eller några förslag?

Samma sko, med en närbild på hälen. Här ser vi hur klacken byggts upp av flera lager under själva sul-lagren. Om man tittar noga kan man också se sömshål i kanten av över-fots-delen (hmm… behöver nog kolla upp lite terminologi innan jag börjar skriva på det här…). Man kan också se de dubbla raderna av sömshål runt hälen, vilket enligt överlevande tråd (tjock sådan, men då har den också legat under vatten väldigt länge och kan ha svällt upp) är rester av en rad med lätt sneda stygn.

Ja, här ovan ser vi då skon med concretion. Järnslagg har helt enkelt fastnat på häl-vrist-delen och det går inte att få löst om man inte ska bedriva våld med något vasst. Det lämnar vi nog åt konserveringen och muséet att bestämma… Det mest intressanta med den här skon är en fästningsanordning som ligger ovanpå skon vid concretionen, som en strap med ett hål i. För en knapp eller ett snöre, det vet jag inte innan jag har kollat upp referensskor.

Wow. Wow, säger jag bara. Här har vi två bakstycken till skon också, i icke-concretion-form så går det att se att skon har en rak ihopsättning mitt bak. Ena sidan har en bevarad fästningsanordning som är lite olik den som sågs på concretion-skon. Hålet är väldigt litet i jämförelse, och väldigt symmetriskt runt. (Kanske kan vara så att den här skon inte var särskilt använd?) Det finns ingen sömnadsindikation på över-fot-delen, däremot två hål vid den ungefärliga mitten, som kanske kan ha använts för fästning. Finns mycket mer att säga om den här skon, men lite måste ju lämnas till rapporten också…

Men självklart är det inte alla skor som är så pass välbevarade. Här ser vi ett ändå relativt välbevarat fynd av en häl, med vissa träpluggar kvar fortfarande. Ifall det här hade varit det enda skofyndet hade det varit betydligt viktigare än vad det är nu. Även om det fortfarande inte är direkt sak samma ifall man skulle råka tappa bort det…

Jag har dock inte tappat bort några skor. De ligger och inväntar konservering i ett museumsförråd nu.

I övrigt så har det precis börjat ösregna, men jag måste egentligen inte gå ut särskilt mycket idag, och dessutom har jag äntligen fått mina linser, så det gör mig inte så mycket.

1 kommentar

Filed under Annan skola

One response to “Fler gamla skor

  1. Mamma

    En våt dröm för en hantverksfreak förstår jag 😉 Kramar, mamma

Kommentera

