”This shoe isn’t boring, this shoe is awesome!”

Vi åkte tillbaka till Tyskland igår för att gå igenom fynden från utgrävningen för våra analyskapitel i rapporten. Jag valde att skriva om skofynden (med ganska mycket entusiasm), eftersom vi hade flera välbevarade läderskor i vårt fyndmaterial.

Jag hade tänkt ladda upp fler bilder, men internet i mitt rum bitchar sig riktigt rejält för tillfället, så det får bli en annan dag med bättre connection. Den här skon har dock en detalj som jag inte märkte förrän jag verkligen började titta på den. Det är inte att den på vissa ställen har kvar tråd i sömshålen, även om det också är riktigt coolt (det är dessutom riktigt coolt att detta är en sko från tidigt 1700-tal som bott på havsbotten en bra stund, och som togs ut från sin i-väntan-på-konserverings-bostad i museets lagerutrymmen för att undersökas och fotas där det var bra ljus utomhus). Den har dessutom en fyllning av vad som kan vara halm mellan det yttersta och resterande läderlagren i tån, vilket kan ses i hålet där. Nörd som jag är tycker jag att det här är jättekul, och kunde inte alls stämma in i mina klasskompisar som antog att jag blev less på skorna. Som en dålig representant för kvinnliga stereotyper måste jag erkänna att moderna skor aldrig fått mig besatt. Men nu är jag åtminstone fascinerad – vilket jag var senast på skinnkursen när vi gjorde tofflor, skor och tillslut kängskorna efter olika mönster anpassade efter egen fot. Så det här går ju lite hand i hand.

Bör kanske tillägga att de kort som jag lägger upp inte handlar om bilder för rapporten, utan enbart för att jag ska kunna se detaljer i min analys. Det finns vissa rostfläckar på vissa av dem, vilket beror på att en av skorna satt fast i en järn-concretion (slagg-uppbyggnad, typ, vet inte hur jag ska översätta det ordet), och den färgade av sig rejält i vattnet på det övriga lädret. Som tur var så åtgärdades detta under gårdagen, och nu bor concretion-skon i en alldeles egen låda med vatten. Ni kommer att förstå vad jag menar när jag laddat upp fler bilder…

1 kommentar

Filed under Annan skola

One response to “”This shoe isn’t boring, this shoe is awesome!”

  1. Mamma

    Snacka om att du kommer få användning av dina tidigare studier… blir säkert en rolig rapport att skriva och läsa. Vi ses på fredag – då får du berätta mer, kramar i massor, mamma

Kommentera

