Tillslut i Danmark igen….

Ja, kära SJ, jag tror att jag har fått nog av nattåg så det räcker och blir över. Inte nog med att min biljett sa avgångstid Umeå 19.46, när tidtabellen faktiskt sa avgångstid Umeå 20.32. Det blir dessutom försenat till 21.40, nej, förlåt, 21.55, men mer åt 22.00-hållet. Det är däremot ingenting i jämförelse med att vi blir stillastående större delen av natten i Långsele för att en elledning är av, och att vi sen står och köar för att få nya biljetter till anslutningsdestinationerna när vi väl är framme i Stockholm. När man har tre tunga väskor är det inte jätteroligt. Kära SJ, det är tur för er att ni har trevliga anställda, och jag hoppas att ni behandlar dem väl, men jag skulle inte vilja jobba hos er, då jag har en känsla av att all frustration som resenärer med rätta känner när såna här saker inträffar (vilket verkar vara mer regel än undantag, jobbigt nog…) slår tillbaka på personalen och inte till de högst ansvariga. Kära SJ, jag funderar på hur ni som företag går runt när ni för det mesta måste ha resor som är bokade med resegarantiersättningar. Om jag får komma med ett konstruktivt förslag så borde ni se över era tidtabeller, och sedan se över hur det ser ut i verkligheten. Om ni skulle basera tidtabellerna efter verkligheten istället för önsketänkande, så skulle stressen för både resenärer och personal minska betydligt. Om man går ut med lite marginal i ankomsttiderna från början så blir frustrationen på en tågresa betydligt mindre, och ni slipper också gå back på att ge ut ersättningsbiljetter för anslutningar i första klass med måltider. Dock var det uppskattat att ni gjorde det, men samtidigt också det minsta man kunde begära. Slutligen kan jag berätta att jag nu på längre resor siktar på att bli en miljöbov och ta flyget, och jag har en känsla av att jag inte är den enda…

I och med att jag var sjukt trött på att sitta på tåg när jag kom till Malmö så tyckte jag att det var en mycket trevlig idé att träffa en kompis innan jag for vidare mot Danmark. Rätt kul att springa runt i Malmö med mina enorma mängder packning i olika stilar (backpacker, tant och viktig-snabbflygande-affärsresenär, enligt mitt sällskap som inte ville förstöra sin image för mycket…). Efter tåget till Stockholm måste jag medge att tågen gick allmänt i tid, vilket var rätt skönt eftersom jag tyckte att jag hade fått tillräckligt med förseningar det dygnet… Jag kom till Malmö kl 18.50 istället för 11.55, och jag tog mig från Köpenhamn mot Esbjerg kl 22, kom fram vid kl 01.30. Något sliten, ja.

Nu har jag dock börjat sätta mig tillrätta här igen. Ska gå ut och försöka hitta mig ett nytt skrivbord, då mitt lånebord blev hämtat av sin rättmätiga ägare innan jag for till Sverige. Ska även försöka hitta fler galgar, då min garderob utökades av nygamla kläder från förvaringsrummen…. Och jag har ansökt om resersättning från SJ, så om det blir julfirande i Dalarna i år så får jag i princip en gratisresa med tågsträckan.

Lämna en kommentar

Filed under Allmänna betraktelser

Kommentera

