Travelbugs always bite at night time

Ni vet hur jag kan få en fix idé om att göra något, och sen även genomföra denna fixa idé – särskilt när jag känner att jag behöver någonting nytt i livet. Något som får mig att känna att livet för mig någonstans, speciellt när jag är stressad över något som behöver göras, men som jag inte får inspiration till. Ett slags sätt att lura till sig inspiration, och känna att man jobbar för något som faktiskt har betydelse längre fram.

Idag gick vi på gratis opera, jag och några till studenter. Av någon anledning sa jag att vi förmodligen kommer att flytta till Tyskland allihop när vi har gått klart. Vi pratade om att vara less på vad studielivet har att erbjuda i Esbjerg, att det var mest för att göra något annorlunda som vi gick på operan (som faktiskt var bra), och att vi borde köpa en bil och dela på, men att skatterna är så överjävliga för bilar här, så att det skulle bli ifall vi alla flyttade till Tyskland… Ungefär så gick min logik. Sen så sa jag det ännu en gång, att jag säkert flyttar till Tyskland när jag läst klart, i och med att jag kommer att ha spenderat en hel del tid där under dessa två år, och borde lära mig språket. Och senare på kvällen, då jag och Amanda invaderade Sandra’s study place, kom det uttalandet igen. Jag flyttar kanske till Tyskland efter det här.

Nu tror ni kanske att detta handlar om ett infall att flytta till Tyskland. Det vore onekligen den logiska slutsatsen, men travel bugs work in mysterious ways.

När jag tog ut linserna, alldeles nyss, så gick mina tankar i följande bana:

Tyskland. Vart annars ska jag ta vägen efter det här? Nya Zealand. Jag kommer vara 29 år, jag kan fortfarande få ett Working Holiday Visa, tror jag iallafall. Undrar om man kan få ett tre-månaders-jobb på nåt museum där? Eller dykning, jag borde omvandla mitt dykarcert till sportdykarcert också. Men de är nog ganska specifika på att anställa NZ residents, men… Jag ska nog kolla upp det här.

Det är klart att jag kollade upp det. Visumet kan man få i åldern 18-31. Jag hittade ett Marinmuseum i Auckland där de vill ha volontärer, som jag kände att de skulle vilja ha mig. Så om ingenting annat (dvs. ett betalande marinarkeologiskt jobb eller likvärdigt) dyker upp så skaffar jag ett Working Holiday Visa till NZ, anmäler mig som volontär för lite erfarenhet (bland annat som seglarcrew, tourguide osv, och kan kanske efter lite visande av fantastiskhet få dem att vilja anställa mig trots att jag är europé), och infriar ett tidigare löfte till mig själv om att komma tillbaka till NZ.

Travelbugs. Börjar känna igen känslan nu.

1 kommentar

Filed under Livets skola

One response to “Travelbugs always bite at night time

  1. Låter som en kanon idé och så typiskt dig 🙂 Å du kommer nog säkert ihåg min drömkarta här hemma, så du kan nog förvänta dig lite sällskap när de kritiska målen har blivit uppnådda 😀

Kommentera

