Sjöstjärnor och flyttartag

Idag har jag dykt i Lillebælt (eller vad det heter, det där var nog en korsning av danska och svenska, typ dvenska…) (platsen kommer hädanefter att vara känd som Fredericia, vilket är ortsnamnet där vår pir befann sig) och sett massa sjöstjärnor och andra havsboende ting. Har också känt på lite lätt sjösjuka av vågor och strömmar när man är lite högre upp, typ runt två meter. Det var jäkligt kallt på land, men i vattnet kände jag inte av det alls. Det var ett roligt dyk idag!

Det var även ett roligt dyk igår, när jag slogs mot sjögräs och liknande undervattensväxter för att få tillbaka vår measuring tape. (Som på svenska heter måttband, vilket jag inte kom på förrän nu….) För en lite nördig jämförelse, tänk er Harry Potter 4, med undervattenscenerna, och fighten med the merpeople. Ungefär så. Kanske lite mindre episkt, men detta var ju på riktigt…

Ikväll får jag vila, något som känns grymt välbehövligt. Sedan blir det stor flyttstädning resten av helgen. Tjohoo. Bäst att jag går och köper mobilpengar också. Känns som en solid investering. Några som också är i flyttartagen är mina föräldrar, som beger sig tillbaka till Dalarna i en slags sluten cirkel. För snart 20 år sedan lämnade vi Dalarna, pappas uppväxtplats, för Västerbotten, mammas uppväxtplats, p.g.a. pappas jobb. Nu beger sig mina föräldrar till Dalarna p.g.a. mammas jobb. Poetiskt, på något sätt. Detta kommer givetvis att betyda mindre tid i Umeå för min del, men jag är inte svårövertalad till att komma och hälsa på några dagar om sovplats finnes!

För att avsluta dagens episkhet, så var jag så sugen på mineralvatten att jag tänkte gå och köpa en stor flaska när jag kom hem. Som tur var så hade en disputation just ägt rum på universitetet, så vi fick resterna från bjudbordet, vilket givetvis inkluderade mineralvatten. Gratis är godare än köpes, tänkte jag, drack en flaska och stoppade en i väskan. Som en tvättäkta fattig student.

2 kommentarer

Filed under Annan skola, Livets skola

2 responses to “Sjöstjärnor och flyttartag

  1. Det finns alltid sovplats för dig hemma hos oss. Under sommaren finns det även en liten stuga *flin* med dubbelsäng. Dock får man bryta sig in i huset *skratt* (vilket inte behövs om man är så snäll som du) för wc möjligheter. I annat fall (om man inte är så snäll som du) får man vända sig till buskarna om nöden kräver och vattenslangen om dusch är ett behov 😉 I gäststugan finns förövrigt internet uppkoppling och skrivbord också.

  2. Under vintertid (och sommar tid också för den delen) har du alltid möjlighet till boende inne hos oss… om du står ut med oss så klart. Varför har jag inte dig på skype???? Hrmm…

Kommentera

