Tagit sig vatten över huvudet

Undervattensbild från Hemmoor

Här ovan är en bild från ett av mina mer lyckade dyk, faktiskt från det senaste dyket jag hade. Edgar tog bilden då vi skulle montera isär vår scaffolding frame som vi hade byggt tidigare på dagen. Innan detta hade vi under samma dyk fått upp ramen med hjälp av en lifting bag. Notera att min hand är gigantisk!

Det har gått lite upp och ner med dykningen, helt bokstavligen. Hade ett dyk då jag inte alls kunde kontrollera min buoyancy, vilket tillslut resulterade i mer eller mindre panik och enormt uttröttade muskler, och jag lät bli att dyka mer under den dagen, utan gjorde yttjänst istället. Nästa dag gick dock mycket bättre, och jag gjorde två dyk på 50 och 55 minuter, men jag såg till att min nedgång var långsam, vilket gjorde underverk med både buoyancy control och min tryckutjämning! Så jäkla skönt det var att komma upp från de dyken och känna att ja, det gick bra, trots att jag var rädd och nervös för att få ett till katastrofdyk.

De flesta i klassen har varit och blivit sjuka, när vattnet vi dykt i varit c:a 4 grader, och vi kom upp till en temperatur på ungefär samma, eller en dag då det var riktigt varmt så kanske det var 10 grader mitt på dagen. Vår lärare blev också riktigt sjuk i fredags, och i och med att han fortfarande inte är tillräckligt frisk så har den här veckans dykning ställts in, och vi har bara teoritimmar. Vilket också innebär sovmorgon ibland, typ imorgon, då vi bara har fysikläxa att göra. Så skönt och så välbehövligt, även om det inte känns riktigt bra att vi inte kommer att dyka. Samtliga av oss skulle nog behöva lite fler minuter under vattnet, om inte annat för att det krävs för att få certet. Vi får väl se hur det går.

Idag har jag dessutom lyckats (äntligen) betala dykarkursen, i och med att vi hade 2 timmars lunch och jag kunde ta mig till banken. Och beställt tid för avsyn av mitt rum. Förhoppningsvis kommer jag kunna få tillbaka min deposit. När jag kom hit fanns det märken på väggarna, och jag visade dem för vaktmästaren när de frågade vad jag upptäckt var fel, men svaret jag fick då var bara ”det kommer vi inte göra så mycket åt”, i princip. Men med alla historier jag har hört om detta företag säger min intuition att de kommer VERKLIGEN att jobba med näbbar och klor för att behålla depositen. Och hitta på nån avgift som gör att jag måste betala MER till dem. Om jag inte jobbar med näbbar och klor för att sätta emot dem. Jag ser inte fram emot det. Jag vill bara komma ifrån det här hyresföretaget. Jag blir bara förbannad av att höra historierna om dem.

I övrigt har jag tvättat idag också. Minst sagt välbehövligt! Så en slags vardagslunk börjar väl så smått komma. Funderar på att köpa mig en kalender för 2011. Kan vara bra att ha. Har hittat några för typ 20 kroner, det känns helt överkomligt…

3 kommentarer

Filed under Annan skola

3 responses to “Tagit sig vatten över huvudet

  1. Det låter som att det går väldigt bra för dig och dykningen. Det är så häftigt! Vilken jättefin bild på dig. Enormt inspirerande. Kan du inte skicka den till mig? Det är roligt att du verkar få lite tid att göra sådant som du annars inte hinner. Dock är det synd att många är sjuka. Här är det också många som är sjuka och jag har varit sjuk, men är bättre nu. *peppar peppar för jag vill inte bli sjuk igen* Jag saknar dig väldigt mycket, men glädjer mig över att du verkar ha det bra. Hoppas att det löser sig med hyres företaget. De verkar till och med sämre än bostaden. STOR KRAM!

  2. Margareta/mamma

    WAOW! I’m impressed! Kramar, mamma

  3. Blubbeliblubbeliblubb 😀

Kommentera

