Hamburg – en helgplan på fem minuter

I helgen hade jag tänkt att gå och se Harry Potter på bio, och sen hetsa presentationen, i och med att Dominic fått en plats till Hamburg för att registrera skeppstimmer, och jag då blivit den som skulle framföra presentationen. Jag satt och gjorde sms-planer för biobesöket framför ansiktsboken i universitetets datasal när Véronique frågade via chatten om jag var redo att åka till Hamburg. En annan som hade en plats hade i sista minuten (bokstavligen) backat ur, och jag hade fem minuter på mig att ta ett beslut. Byte av Harry Potter mot Hamburg. Warum nicht? Jag fick dock hela 15 minuter på mig att packa ihop grejer för helgen.

På vägen dit stannade vi till på en rastplats, för vi (kanske mest jag) var hungriga. Efter maten, som var riktigt god för att komma från en rastplats, startade inte bussen. Alls. Trots upprepade försök att springa igång den. Vi hade en telefon med täckning i utlandet (alla andra hade Lebara, som bara fungerar inom Danmarks gränser), med vilken vi tillslut kunde ringa till vår ansvarig-för-bussen-lärare och prata in på telefonsvararen. Jag satte i mitt svenska kontantkort och var telefonvakt vid det tredje springa-igång-bussen-tillfället. Jag tänkte med inlevelse att det är klart att de får igång den!, men faktumet att vi fick hjälp av 12 polska lastbilsförare att springa igång bilen, även när växeln låg i, spelade nog en större roll i att motorn tillsist gick igång. Vi var tillräckligt sena för att missa incheckningen på vårt vandrarhem, men stämningen var ändå hög i bussen. Vad vore väl en roadtrip utan några smärre missöden, som dessutom löser sig?

Platsen där vi skulle registrera timmer, dvs. muséets depå, var ett gammalt koncentrationsläger. INTE ett trevligt ställe. De hade kvar en del av rälsen och en tågvagn uppställd, och det hela fick mig otroligt illa till mods. På fredagskvällen gick vi bara och försökte hitta Andrew (vars masteruppsats handlar om dessa skeppstimmer), vilket vi efter lite om och men (dock aldrig med avstängd motor…) lyckades med. Vi hade en parkeringsplats vid muséet, och efter det fattades bara promenaden genom Hamburgs red light district för att ta sig till vandrarhemmet, dit Andrew redan hade nyckel. Vi hittade fem oanvända sängar och gick och la oss ganska omgående.

Morgonen kom med en anings försovning, incheckning på riktigt, och sen iväg till arbetet. Givetvis var den gamla repslagargatan (numera sexgatan) fortfarande vid liv, om än lite underlig i morgonljus. Bussen startade på andra försöket, till allmänt jubel, men fortfarande kändes det inte som en bra idé att stänga av motorn. Vi hittade en mataffär och löpte amok över de billiga tyska priserna. (Danmark är dyrt i matväg även för mig som svensk. Det är bara alkoholen som är billigare i Danmark.) Frukost och lunch införskaffades glatt.

Vi fick jobba med recording sheets och faro arm, vilket är ett dyrt instrument från bilindustrin, inom arkeologi använt för att få timmer och andra komplext formade saker digitalt registrerade i 3D. Dead useful, men jag hade inte lätt att hitta en bra arbetsställning. Jag kommer tycka mer om den trådlösa (eller kanske armlösa…) versionen, som kommer att komma ut nån gång i en snar framtid, även om vissa av mina kollegor under helgen ansåg att det inte skulle gå att göra. Tyvärr kommer det nog mest ske inom industrier med mer pengar, så vi får se när det kommer till någon arkeologisk institution…

På kvällen ville David och Andrew se en fotbollsmatch, så resten av oss följde med till en engelsk pub på en sidogata från den stora sexgatan. Efter matchen skulle vi gå och hitta nåt att äta. Stackarna av manligt kön behövde dock använda mig och Véronique som mänskliga sköldar mot den vägg av prostituerade som ställt upp sig runt pubgatan när vi gick därifrån. Ny grej på CV:t : Bodyguard. (Och jag som trott att de nya CV-grejerna skulle vara relaterade till arkeologi…)

Matplanen försinkades ytterligare av att vi delade upp oss, då några ville till vandrarhemmet först, och sen ta tunnelbanan nånstans in mot centrum. (Jag var väldigt mån om att se någon annan del av Hamburg än sexgatan och ett ombyggt koncentrationsläger…) Vi var alltså några som gick in mot centrum, följandes vägskyltarna, och vi skulle ses på den centrala tunnelbanestationen. Man skulle kunna tro att vi var extrema newbies på det här med resande. Självklart tappade vi bort varandra, för vi var samtliga på fel stationsuppgång. Men, vi fick lite extra julskyltning på köpet, och allt gick väl tillslut. Vi befann oss dock i shoppingdelen, och inte restaurangdelen, av stan.

Borttappade i Hamburgs julskyltning

Tillslut, när vi var trötta och närapå att ge upp, hittade vi en restaurang som var väldigt mysig, med extremt värda priser för den goda maten som fanns där! Så lördagskvällen slutade mycket trevligt, den också, med nörderier kring matbordet och allt.

På söndagen väcktes vi tidigt, igen, och den här gången fick vi newbies även träning i att rita en kanon. Jag upptäckte även hur mycket jag har fått en hantverkares ögon, då jag genast började tänka i banor om vilka mått som behövdes ifall man skulle göra en rekonstruktion av vissa detaljer…

 

En del av mina rekonstruktionstanke-detaljer. Detta är placerat på 2a hyllplansvåningen en klätterväg upp, vilket resulterade i sången ”Spidermonkey” (under konstruktion). Notera även de fina kistorna bakom kanonen!

Och sen var det dags att ta sig tillbaka mot Danmark på söndagseftermiddag/kväll. Vi missade att shoppa billig mat i enorma mängder vid gränsen, då det stora shoppingcentret (Scandinavian, eller något sånt hette det, enormt talande om vilka som handlar där iallafall…) stängde kl 20, och vi kom dit 20.10. Irriterande.

Hursomhelst kom vi oss hem helskinnade, och efter någon timmes ansträngning med presentationen hemmavid beslutade vi oss för att ge upp. Med rätta. Försovning idag igen, men jag tog mig iallafall till morgonlektionen. Tur det, enormt mycket info att ta in! Sen mat och lägga sista handen vid presentationen med Dom. Jag är stolt över vår powerpoint, och Dominic totalägde presentationen, även om vi speedade upp den rejält, för lektionen i eftermiddags drog ut rätt rejält på tiden. Och imorgon blir det totalstationsträning på fiskerimuséet, så jag ska gå och lägga mig nu.

 

1 kommentar

Filed under Annan skola, Livets skola

One response to “Hamburg – en helgplan på fem minuter

  1. Margareta

    Hej min finaste tjej! Vad kul att få ta del av dina öden och äventyr – du skriver ju hur bra som helst och verkar pyssla med spännande saker! Här vräker snön ner så jag kan nog lova att du får en vit jul när du kommer hem. Längtar – Kramar, Mamma

Kommentera

