Wanted: Effektivitet

Håller egentligen på att kolla lite grann på vår presentation, men blir lite lätt matt. Första världskriget är inte min grej. Krig överhuvudtaget är inte min grej, utan jag blir bara upprörd och håller eldiga tal om hur meningslöst det är, funderar på hur det påverkar sinnet att växa upp i krig eller diktatur och ha det som referenspunkt, och vill dissekera propagandan och hur krigandet framställs för att få folk att ställa upp på det. Inte riktigt vad vår uppgift handlar om. Vår uppgift är att titta på hur koloniala trupper användes, och hur de transporterades, och det marinarkeologiska kulturarvet efter detta. Men på nåt sätt kommer jag in på mina tidigare grundtankar kring krig och mänskligt våld och idioti i största allmänhet när jag letar efter fakta. Som tur är har jag en bra gruppkamrat som jag jobbar bra tillsammans med, så diskussionerna leds in på det för uppgiften relevanta också. Men ändå. Jag känner att jag skulle kunna vara enormt mycket mer effektiv om jag inte blev upprörd av ämnet. Ungefär som faktumet att jag inte lyckades läsa Det andra könet, för jag blev alldeles för arg och var rädd att jag skulle få en hjärtattack om jag fortsatte utsätta mig för den.

Något annat som gör att min effektivitet behöver eldas på i baken är att jag skrivit upp på vår kalender när vilken uppgift ska in. Det känns inte så bra att skjuta upp saker till morgondagen längre. Det blir många dagens lista-inlägg framöver, tror jag. Och inga mer filmkvällar. Trots att jag nålband en halv mössa framför Inception och Harry Potter igår, och därmed var lite effektiv också…

Appropå det så har jag semi-lovat en klasskompis att sticka en mössa till honom, om han införskaffar garn. Har nog aldrig stickat en mössa förut, men hur svårt kan det vara? Folk blir så lätt imponerade av hantverk utanför hantverksnörderi-kretsarna, och för mig känns det ovant. Jag har faktiskt inte reflekterat över att det inte är en allmän kunskap att kunna laga sina kläder (med nål och tråd, inte klister, även om jag applåderar man-tager-vad-man-haver-tänkandet bakom) eller göra en enkel halsduk, eller att för den delen göra upp en eld. Har umgåtts i en lite för liten cirkel de senaste åren, kanske?

Nej, men nu till nästa uppgift: Något att äta innan skolan börjar.

Lämna en kommentar

Filed under Allmänna betraktelser, Annan skola

Kommentera

