Litteraturklassiker

Är det någon som har lite koll på klassiker?

Sedan Hanna berättade att den första frasen i Borta med vinden slår fast att Scarlett inte är vacker började jag fundera. I presentationen till Jane Eyre beskrivs huvudpersonens utseende som alldagligt, och Elizabeth Bennets skönhet verkar mer komma av utstrålning än av vackra drag, om man ser till en av de första beskrivningarna av henne i Stolthet och fördom. Det finns säkert fler exempel på detta fenomen, att om författaren är en kvinna så blir den kvinnliga huvudrollens utseende inte bombnedslagsvackert. Litteratur skriven av män har kanske fler klassiskt vackra kvinnor. Men nu när jag tänker på det så är ju i alla fall Rhett Butler och Mr Darcy uttryck för en idealiserad, stilig man. Så den egentliga frågan är ifall när en romanklassiker handlar om en man, skriven av en man, hur beskrivs då denne mans utseende? Eller är det inte viktigt? Någon som har koll? Någon som, till skillnad från mig, har tänkt på detta tidigare och tagit sig för att undersöka?

Jag är ju inte alls insatt i litteraturvetenskapsforskning och analyser. Jag är en stolt nöjesläsare. Kanske någon motsätter sig att kalla Borta med vinden en klassiker, men i min värld betyder klassiker en bok som de flesta känner till, även om de inte läst den. (Jag har ju faktiskt inte läst Borta med vinden heller…) Nu räcker det med ifall-någon-insatt-i-ämnet-skulle-råka-läsa-det-här-ursäkter.

1 kommentar

Filed under Allmänna betraktelser

One response to “Litteraturklassiker

  1. Jag och Mårten har haft högläsning av en bok som heter Överenskommelser…. och den må jag säga visade sig vara riktigt riktigt bra. Den började lite segt med ett språk som kanske inte helt föll varken mig eller fästis i smaken, men den blev bättre och bättre och ruggigare och ruggigare. I mitten var jag tvungen att hålla för öronen för jag tyckte att den var så hemsk, men den blev bättre igen. Den beskrevs som en svensk Jane Austen bok.. jag vet inte riktigt om jag håller medDen handlar visserligen om kvinnans liv under 1800-talet. Jag rekommenderar den, vi tyckte båda om den väldigt mycket… men kan nog inte direkt kalla den för en klassiker. Kram

Kommentera

