Lägesrapport

Mitt arbetsbord i Villan (där vi sitter och syr) må se enormt stökigt ut, men jag har full koll. För att understryka hur pass mycket av den varan jag har så har jag faktiskt gjort upp en lista. Listan heter ”innan påsklovet” och innefattar subkategorierna ”i sömnad”, ”i garveriet” och ”i övrigt”. Jag har till och med fått stryka över vissa avklarade saker. Jag är ett under av organisation.

Idag har dock varit en sån där trött dag. Vaknade upp med exploderande mensvärk runt 2 i natt och kunde inte somna om förrän vid halv fem då den andra värktabletten börjat verka. Alltså var jag inte på mitt mest strålande solskenshumör, men dagen har varit betydligt bättre än vad man kan tro av en sådan början. Vi var inbjudna på teater, hela skolan, och sen gick jag, Mariorna och Alex runt på Sveg för att sedan äta pizza istället för risotto till middag. Efter middagen var det filmvisning med tecknat skog- och naturtema. De hade kånkat ner en av sofforna från tredje våningen, och där halvlåg jag och Mariorna och semisov. Sen pratade jag och Anne lite poi och historisk dans, ämnen som alltid får mig på bättre humör (iallafall det sistnämnda…). Pontus kom med idén att gå runt ett varv med ”skogsminnen” hos oss som sett filmen, och det var fascinerande att höra. De flesta människor har ju minnen sammankopplade med träd och skogar, mycket barndom, mycket ”hemmatillhörighet”, trygghet, hantverk, godsaker, lekar, skönhet… Och ju fler berättelser, desto fler liknande minnen kom upp hos en själv också. Hippiewannaben har återuppväckts, kanske?

Appropå hippie, så beskrev jag för några skolkompisar att mina föräldrars inställning i mångt och mycket varit väldigt accepterande för mina hantverkseskapader och liknande, enligt devisen att så länge de vet att man är lycklig och mår bra så kan de inte klaga. Det fick dem att kommentera ”åh, har du hippieföräldrar?”. Jag tror att det var veckans mesta gapskratt för min del. Jag hör hur vissa av er stämmer in i det skrattet, ifall ni läser detta.

Gör jag mig överhuvudtaget förstådd här? Den skriftliga förmåga som jag en gång hade kommer inte riktigt fram i detta inlägg, känner jag. Kanske är läggdags nu?

Till påsk blir det Umeå igen. 😀

Lämna en kommentar

Filed under Allmänna betraktelser

Kommentera

